Om te beginnen

Welkom bij het experiment van je leven. Je kunt nu nog niet vermoeden wat dit je gaat opleveren. Maar je gaat je fantastisch voelen. Beloofd.

Je gaat de komende vier weken op een soort dieet. Beter gezegd, je bovenkamer gaat op dieet. Net als bij een voedingsdieet ga je in dit Feel Gooood-plan bepaalde dingen schrappen en andere dingen toevoegen aan je dagelijkse regime. Dus wat je elke dag tot je neemt en waar je je hoofd mee bevolkt.

Om je experiment optimaal te laten verlopen geef ik je hieronder alvast een paar handreikingen.

Wat heb je nodig?
Om te beginnen een open blik. Met een soort onderzoeksbril op ga je aan de slag in je eigen proeflab. Je bent onderzoeker en proefkonijn in één. Tijdens deze ontdekkingsreis ga je van alles opmerken en noteren. Op papier of in je hoofd. Heel luchtig. Er hoeft niets te slagen en er kan niets mislukken. Je gaat alleen maar observeren en waarnemen.

Sluit een deal met jezelf
Om het allermeeste uit jouw experiment te halen, zul je met jezelf een soort afspraak moeten maken.

Waarom moet dat?
Het experiment dat je nu gaat doen gaat wat van je vragen. Het bevat allerlei aspecten, vooral heel leuk. Er zijn ook onderdelen die best een uitdaging zullen zijn. Nieuwe dingen, die je anders misschien niet gauw zou doen. Oefeningen en opdrachten die weerstand oproepen. Die je het liefst zou willen overslaan.

Door vooraf zo’n besluit te nemen, sluit je een soort deal met jezelf dat je alle oefeningen en opdrachten echt gaat doen. Zo geef jezelf de kans om het optimaal te beleven. Dan is het het allerleukst en heb je er het meest aan.

Neem dan nu de volgende twee stevige besluiten:

  1. De komende 4 weken is er niets – maar dan ook niets – belangrijker dan dat ik me goed voel. Ik wil me zo vaak mogelijk, zo goed mogelijk voelen!*
  2. Ik laat me door niks of niemand afleiden. Ik ben op een onderzoeksmissie.**

*Met goed bedoelen we hier echt heuuuul goed. Je gaat niet voor slechts een zesje of een mager zeventje. Streef naar een dikke vette acht, minstens. Er zullen ook mindere momenten zijn. Dat geeft niks. Het kan niet mislukken. Het gaat om het streven en ondertussen waarnemen wat er wanneer gebeurt.

**Het is wijs om de mensen om je heen in te lichten over je experiment. Je gaat de dingen anders doen en dat gaan zij merken. Zo voorkom je gedoe en kun jij je focussen op je experiment.

Kijk vooruit Het is handig om even vooruit te kijken waar je die dag of die week voorziet dat het lastig kan worden. Bedenk vooraf wat je kunt doen om uit zulke tricky situaties te blijven. Maak een plan. Zonder een plan vlieg je zo uit de bocht, maar mét is de kans groter dat je tussen al die pionnen door kunt laveren.

Standaardzin Voorzie je situaties waarin nee zeggen een dingetje is? Bedenk dan vooraf een standaardzin om te zeggen dat je iets nu niet wilt. Bijvoorbeeld: Nee, dat gaat niet, ik doe mee aan een experiment. Punt. Geen verdere uitleg nodig. Mocht men doorvragen naar de reden, zeg dan dat je er na afloop van het experiment met alle plezier over zult vertellen.

Ook zul je je soms actief aan een situatie willen onttrekken. Bijvoorbeeld omdat je weg wilt blijven van geroddel, negativiteit of geklaag. Ook dan is het handig om een neutrale standaardzin paraat te hebben. Iets van: hee, ik ga even weer door of ik ga even iets anders doen. 

Reminder Maak een reminder voor jezelf. Plak een post-it op je wekker, de spiegel, het dashboard van je auto, je laptop, zet het in het vergrendelingsscherm op je telefoon (zie de wallpapers helemaal onderaan de pagina) of als herinnering in je elektronische agenda, waar dan ook. Met daarop jouw besluit. Gebruik je eigen woorden, nog beter.

Echt doen, deze reminders ga je nodig hebben.

Ik ga je deze komende periode verschillende tools geven. Tools als in handreikingen, oefeningen en foefjes. Daarmee kun je zelf praktisch aan de slag. Je krijgt dagelijks een mail zodat je weet dat de volgende module voor je klaarstaat.

Tip: Laat je niet opjutten. Stel je schrijft je op een avond om 20.00u in, dan krijg je voortaan elke dag om die tijd de mail met de nieuwe les. Hetzelfde geldt als je je om 9:00u ‘s ochtends zou inschrijven. Je kunt altijd direct aan module 1 beginnen. Maar nog beter: bestempel de volgende dag als de echte start. Doe dan module 1 op een moment dat het jou past. Zo geef jezelf wat ruimte.

Last but not least: Berg je oordelen even op achterin de kast. Zet in plaats daarvan je fluorescerende onderzoeksbril op en laat je verrassen door wat er komt. Let the games begin.

Dit was de inleiding en ook gelijk het meeste lezen van het hele experiment. Vanaf nu ga je vooral DOEN. Op naar de eerste opdracht.

Wallpaper voor je telefoon: Hieronder staan alvast twee afbeeldingen voor je klaar die je zo als vergrendelingsscherm of achtergrond op je mobiel kunt gebruiken. Goeie reminder aan je experiment. Kijk maar welke jouw voorkeur heeft.

Download hier de zuurstokroze variant en download hier de currygele versie. Moet niet, alleen doen als je dit leuk vindt natuurlijk.

Niets uit deze content mag gedeeld, verspreid of gekopieerd worden zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.